אודסה: עיר הנופש והבילויים של אוקראינה על שפת הים השחור.

אודסה היא עיר נמל על שפת הים השחור באוקראינה, אשר התחילה לצבור תאוצה בקרב התייר הישראלי. המטבע באוקראינה הינו הגריבנה, והמחירים במדינה זולים מאוד. ניתן לעשות באודסה קניות רבות (כולל מותגים), לאכול במסעדות ולבלות במועדונים במחירים לכל כיס. אודסה נמצאת מרחק טיסה של כ-3 ורבע שעות מישראל, וישנם טיסות ישירות גם בחברת הלואו קוסט UIA.

אודסה היא יעד פנטסטי לצעירים ולמסיבות רווקים, אך לאחרונה מגיעות לכאן גם משפחות עם ילדים. נסענו ליהנות באודסה וחזרנו משם עם טיפים שכדאי לדעת. ראשית, לאודסה מומלץ להגיע בחודשים יולי אוגוסט עד אמצע/סוף ספטמבר, אז מזג האוויר חם ביום ובערב נעים. שנית, את הטיסה שלנו עשינו דרך החברה האוקראינית UIA (לעמוד הבית של החברה לחצו כאן ושנו שפה לאנגלית למעלה איפה שרשום RU), שמפעילה טיסות מוזלות גם לעוד יעדים ברחבי אירופה. המלון אותו לקחנו נחשב למלון מפואר, מפנק ולדעתנו גם אחד הטובים באודסה, מלון Nemo Hotel With Dolphins (מכיל גם דולפינריום קטן עם הופעות של דולפינים, ואפשרות רחצה איתם בתשלום נוסף דרך המלון).

למלון יש בריכה חיצונית וגם מחלקה של בריכות על הגג עם ג'קוזי, מסעדה ומתחם שיזוף. כדי להיכנס לקומת הגג צריך שיהיה עליכם צמידים אותם ניתן לבקש מהקבלה בעת ביצוע הצ'ק אין. המלון נמצא על התחלת הטיילת ומתחתיו סניף של מקדונלדס, מרכז צ'יינג' (כדאי להחליף מטביות בתוך העיר אודסה, שם השער יותר טוב מכאן), מזרקת רחוב שמקומיים מתרחצים בה בקיץ, סולמות המובילים היישר לים (אין כאן חוף מסודר ומהסולמות יורדים ישר למים עמוקים מאוד, ולכן מי שלא יודע לשחות לא מומלץ להיכנס), מספר מסעדות ומעט חנויות. להזמנת חדרים במלון אפשר דרך לחיצה כאן.

בכל בוקר היינו מתחילים את היום בארוחת בוקר במלון (ארוחה לא משהו ביחס לגיאורגיה או למדינות אחרות באירופה), ואז נסיעה לחוף הים של אודסה למועדון שנקרא איביזה (Ibiza). כבר ציינו שאודסה מתאימה לצעירים ומסיבות רווקים, אז את היום התחלנו במועדון חוף איביזה שנמצא על חוף הים ועושה מסיבות חוף עם רקדנים ורקדניות, משחקי בריכה, מוזיקה של מסיבות וכל מה שצעירים אוהבים. לחוף הים היה צריך נסיעה מהמלון למדרחוב יפהפה, שאין בו כניסה לכלי רכב, והוא מלא מסעדות, מתקני שעשועים, פארק מים, פאבים ומועדונים (הפאבים והמועדונים פתוחים בלילה).

המועדון איביזה פתוח גם בלילות, ואילו בלילה הוא נהפך למועדון פתוח עם מסיבות פרועות, כשלפעמים יש הופעות אומנים. למועדון איביזה כמו לעוד כמה מועדונים ברחבי העיר אודסה, מומלץ לעשות מה שעשינו, וזה לפתוח שולחן במינימום של 3,500 גריבנה (שווה ערך לכ-350 ש"ח) הכוללים גם בקבוק אלכוהול ושתייה קלה (לכו עם כמה חברים אז המחיר מתחלק בינכם). אחרי פתיחת השולחן כל אחד יכול להזמין לעצמו מה שיתחשק לו, כולל גם נשנושים (יש לציין כי הלכנו למועדון הזה כמעט כל לילה, ולפניו היינו יושבים לאכול באחת המסעדות הצמודות אליו במדרחוב, במחירים זולים מאוד).

מועדון נוסף שאליו היינו יוצאים גם מידי ערב ונמצא ליד מועדון איביזה, הוא מועדון Itakka, מועדון רחוב מקומי שגם בו יש את פתיחת השולחן כמו לקודם (המועדון הזה פחות מוצלח מאיביזה ויש לשים לב כי כשאתם באים בקבוצה עם חברים, אין להזמין אף אחת מהמלצריות או מהנערות ששם לשבת לשתות אתכם בשולחן, כי זו עקיצה לתיירים). עוד מועדונים טובים למסיבות שכדאי להכיר באודסה הם: Bono, מועדון גדול עם בריכה בסגנון של איביזה וטוב כמוהו, עם מידי לילה מסיבות פרועות עד השעות הקטנת של הלילה. מועדון Western גם נחשב למעולה, וגם מועדון Park Residence ומועדון Palladium. טיפ: ניתן להשכיר גם לימוזינות למסיבות רווקים.

במדרחוב של המועדונים המגיעה עד לים יש בסופו גם פארק מים Hawaii נהדר לצעירים ומשפחות (באודסה ישנו עוד פארק מים גדול ונהדר למשפחות, ילדים, מבוגרים  וצעירים, הנמצא באזור שדה התעופה של העיר. אנחנו בילינו כמה שעות בפארק המים Hawaii ומשם המשכנו לחוף הים ולמועדון איביזה). במדרחוב של חוף ארקדיה איפה שהמסעדות והפאבים יש גם בערב מתקני שעשועים ומדרחוב עם מסעדות וגלידריות מעולות וזולות, אנחנו בילינו שם כל ערב לפני ואחרי מועדון).

מידי פעם בין ארוחת הבוקר, לרחצה בבריכת המלון ולמסיבה בלילות היינו הולכים למדרחוב ענקי שקוראים לו: מדרחוב Deribasivska. מדרחוב זה הוא ענק, מתפרס על פני כמה קילומטרים, רחב ואין בו כלי רכב. משני צידי המדרחוב הזה ישנם מסעדות רבות, בתי קפה, פאבי רחוב, פאבי ספורט וחנויות רבות, שחלקן גם בעלי כמה קומות, הכוללות גם מותגים. אנחנו היינו מסתובבים כמה שעות במדרחוב היפה והצבעוני, עושים שופינג משובח (לא רק כאן עשינו קניות אלא גם בקניון ובשוק הענק) וחוזרים עם השקיות היישר למלון.

המחירים במסעדות, בבתי הקפה ובחנויות זול, כמו כן גם האלכוהול, הסיגריות, השוקולדים והמוצרים בסופרים. זהו יעד נהדר לקניות מתנות לעצמכם או לקרובים שלכם (אנחנו פינקנו את עצמנו). בכל יום היינו חוזרים למלון עם שקיות של ביגוד, נעליים וכל מיני מתנות. באודסה חוץ מהמדרחוב הנ"ל יש גם קניון גדול המכיל בתוכו גם קנטרי של המקומיים ואפילו מכון כושר ובריכה. לקניון צריך נסיעה ממלון נמו והוא נמצא במרכז העיר אודסה.

קניון נוסף באודסה בו ביקרנו הוא קניון ריביירה Riviera, שנמצא מחוץ לעיר אודסה מרחק נסיעה של כעשרים דקות. קניון זה גדול ויש בו חנויות רבות הכוללות גם מותגים במחירים זולים יותר מבארץ בכ-20-40%. הקניון מכיל גם חנות של רשת זארה Zara הספרדית, וגם את הרשת Defacto שאנחנו מאוד אוהבים ונתקלנו בה גם בטיול שלנו בבטומי, גיאורגיה. חנות Defacto היא חנות של רשת טורקית והביגוד שלה זול, יפהפה ואיכותי (ברמה של בגדי זארה).

אודסה ידועה במחירים הזולים שלה ובמיוחד בקניות, מידי שנה נבנים עוד ועוד קניונים וחנויות נפתחות. חוץ מקניונים נסענו גם לשוק ענק מאוד המכיל מכולות עם ים של מוצרים מכל קטגוריה שתרצו, שוק 7 קילומטר (Seventh Kilometer Market). בשוק זה המסודר בסמטאות ובקילומטרים של מכולות ענק תוכלו להסתובב יום שלם ולקנות במחירים מוזלים מאוד כל מה שמתחשק לכם (אנחנו עשינו קנייה של ביגוד בעיקר, אך גם מתנות ומוצרים לבית). המכולות בשוק מסודרות, כשכל מכולה היא חנות בפני עצמה ומעליה יש עוד מכולה המשמשת כמחסן של החנות.

בין המסיבות, השופינג המוצלח והמסעדות החלטנו שאנחנו רוצים הפעם להתפנק בטיפולי ספא ומסאז'. נסענו ממלון נמו לארק ספא Ark Spa, הנחשב לספא הכי טוב לאודסה. הטיפולים בספא מיוחדים מאוד והוא מציע מעל 100 סוגים שונים של מסאז'ים וטיפולים (אנחנו לקחנו מסאז', אמבט מלח וטיפול יפני מפנק).

אחרי המסאז' המפנק בספא, החלטנו שאנחנו רוצים בכל זאת קצת לטייל כמה שעות באודסה, הרי באנו גם לראות ולא רק ליהנות מהטוב של העיר. לקחנו מונית ועשינו את דרכינו למדרגות פוטמקין Potemkin stairs, להצטלם עם אחד מהאתרים המפורסמים והמרכזיים של אודסה. אחרי ביקור במדרגות היפים של העיר ולמקבץ תמונות, החלטנו שאנחנו רוצים לנסוע לשוק Pryvoz Market באודסה. שוק זה הוא גדול מאוד ויש בו הרבה דוכנים, בסטות, אוכל, מתנות וביגוד. לשוק הגענו בערב כשאנו רעבים, ואכלנו בתוכו ארוחת ערב, תוך שאנו קונים מכל הטוב של הדוכנים. לאחר הביקור שלנו בשוק נסענו למלון להתארגנות וליציאה מחדש למועדון לילה.

עם עלות הבוקר באודסה, החלטנו שאנחנו רוצים את הכמה שעות שיש לנו לפני הטיסה להעביר בשחייה עם דולפינים במלון שלנו. ירדנו למטה בשעה שקבענו לעצמנו (יש לעשות רישום מראש לשחייה עם הדולפינים, קובעים לכם שעה מסויימת וזה בזוגות) והתחלנו לשחות עם הדולפינים בבריכה הצדדית, תוך כדי שאנחנו עושים תמונות מרובות. במקום עושים לכם גם תמונות דרך המלון, שניתן לקנות ולשלוח לכם למייל שלכם.

לאחר השחייה עם הדולפינים עשינו את דרכנו חזרה לחדרים, לארוז מזוודות, לבצע צ'ק אאוט בצהרים ולנסוע לשדה התעופה חזרה ארצה. יש לציין כי שדה התעופה באודסה קטן והאוקראינים כמעט ולא מפעילים את המזגן, לכן רוב ההמתנה שלנו לטיסה נעשתה בחום איימים (היינו באוגוסט) והדיוטיפרי שלהם קטן מאוד וכמעט אין מה לקנות בו חוץ מסיגריות (את הקניות כדאי לעשות בתוך העיר אודסה היכן שציינו קודם, והיכן שעשינו אנו את הקניות שלנו, גם יותר זול וגם מבחר ענק).

בטיסת צהרים מאוחרת עשינו את דרכנו בחזרה לישראל דרך החברה UIA האוקראינית, תוך שאנו מרוצים ובמזוודות מלאות בכל טוב. ההמלצה שלנו היא להגיע לאודסה בקיץ לרביעי עד ראשון זה יספיק. באודסה נתקלנו גם במשפחות עם ילדים שהלכו לטייל ולבקר בעוד אטרקציות נוספות של העיר, ולנו לא היה זמן לבקר וכן זה לא היה בתכנון שלנו כמו: טיול בפארק שבצ'נקו, ביקור בבית האופרה, סיור מאורגן במנהרות התת קרקעיות (הרשמה מראש וניתן לעשות זאת רק עם מדריך מקומי), גשר טוסצ'ין Toschin Bridge בנמל, מוזיאון המדע, גן החיות של אודסה ולונה פארק אודסה של ילדים בעיקר. היו גם כמה צעירים שהלכו לפאב האירי המפורסם Corvin club שמעוצב יפהפה עם הרבה בקבוקי וויסקי.

לסיכום: אודסה היא עיר מלאת הפתעות, זולה וכדאי להגיע אילה רק בקיץ, מאחר והחורף מאוד קר ורוב האטרקציות סגורות. באודסה מדברים רוסית ולרוב מתקשים להבין אנגלית, לכן מומלץ לתרגם במלון בו תהיו כי שם דוברים ומבינים אנגלית. נציין כי אפליקציית הובר עובדת באודסה כמו גם יש טלפונים של מוניות מקומיות שכדאי להשתמש בהם (בקשו מהקבלה במלון ושימו לב כי צריך לפחות מישהו שיהיה אתכם דובר השפה הרוסית כדי לתרגם. נסיעה בהובר ובאותם מוניות זולה בהרבה ממונית מקומית ברחוב, שכן הם מעלים מחיר בכוונה לתיירים ויוצא יקר).