בטומי – אוצר גיאורגי בים השחור חלק שני

אחרי שבחלק הראשון סיפרנו לכם על מלונות מומלצים, אטרקציות וקצת מידע על העיר בטומי, הפעם נתעסק בטיולים המומלצים, כמה עולה טיול?, איפה אוכלים בעיר?, היכן מבלים בלילות, המקומות הטובים לפריטת כסף, המקומות לשופינג וטיפים נוספים. מלבד אטרקציות בתוך העיר, יש לבטומי מגוון של טילים שניתן לעשות מחוץ לעיר. רוב הטיולים משלבים טבע עוצר נשימה, מפלים, כפרים ועוד הפתעות. נתחיל ונספר שניתן לקחת את כל הטיולים בבטומי עם בחורה ישראלית מקסימה ואמינה שנקראת Tami Gogo (מספר של תמי וואטסאפ +972506077000 להתקשרות רק בוואטסאפ), בעוד יש לפעמים הרבה רמאים, על תמי אפשר לסמוך, החל מהשירות, המענה ואיכות הטיול.  אנחנו עשינו ימי טיול עם נהג מקומי ששיך לחברה של תמי גוגו ובכל יום תכננו את המקומות שרצינו לנסוע אליהם. (המלון שלנו עזר לנו לתכנן את הטיול בכל יום והמליץ לנו לאן כדאי לנסוע קודם ולאן אח"כ, ולפי זה סגרנו טיולים עם תמי). למציאת טיסה זולה לחצו כאן.

לנו חיכתה נציגה של משרד נסיעות ישראלי ואספה טיול לשמורת הטבע, אך אנחנו ממליצים שלא לקחת טיול עם הנציגים שכן העלות מאוד יקרה ואיכות הטיול לא מתקרבת לטיולים של תמי (בדקנו את המסלולים המוצעים ושל תמי רואים יותר במחיר הוגן).

אחרי שהסברנו לכם עם מי כדאי לטייל מחוץ לבטומי, הגיע הזמן לספר לכם אילו טיולים מומלצים כדאי לעשות. נוסיף ונאמר שכל טיול הינו יום שלם, ולכן כדאי לצאת לטיול מיד לאחר ארוחת הבוקר (במיוחד הטיול לאזור מרטווילי Martvilli וקוטאיסי Kutaisi) על מנת להספיק כמה שיותר.

הטיולים המומלצים

1 – מתחילים מוקדם את הטיול לאחר ארוחת הבוקר ונוסעים עם הנהג לכיוון דרום למפלי מקונצ'טי Makuntsti. בדרך חולפים על פני נהר, יערות וכפרים אותנטיים. בכמחצית מהדרך ניתן לבקש מהנהג שיעצור לתמונות ברקע נהר זורם ולקבל הסבר על האזור. אנחנו עצרנו להצטלם בנוף היפהפה ובנהר שזורם לכיוון טורקיה. בנהר מומלץ לנקות זהירות כאשר מצטלמים כי מעבר לכביש ישנה ירידה תלולה ויכולים ליפול ולהיפצע. אחרי העצירה המשכנו בנסיעה למפלי מקונצ'טי היפים הנמצאים בתוך כפר קטן. בירידה ישנה הליכה קצרה מאוד עם מדרגות עד למפל. בכפר תראו כמה דוכנים שיציעו דבש, מזכרות, הממתק הלאומי, חולצות טישרט, שתייה, גלידות ועוד כמה מוצרים (ישנם כ-10 דוכנים). אנחנו בילינו במקום כארבעים דקות להינות ולהצטלם עם המפל, מומלץ מאוד. לאחר המפל נסענו נסיעה קצרה של כחמש עשר דקות לגשר תמרה Tamara Bridge.

גשר תמרה הינו מתקופת המאה ה-13 ונמצא מעל נהר יפהפה מלא צמחייה ירוקה מסביב. ניתן לטפס על הגשר בזהירות רבה (הוא ללא מעקה) ולעבור לצד השני, כשבצד השני ישנה מעין מכולת קטנה או לקרוא לזה דוכן עם משקאות וחטיפים. בצד השני יחכו לכם גיאורגים עם תלבושות מיוחדות ויציעו לכם ללבוש אותם ולחבוש את הכובע כדי להצטלם, ובכן הצילום עימם אינו חינם והם ידרשו תשלום, אנחנו צילמנו אותם מהצד ולא לבשנו את הביגוד שלהם. בצד השני ישנה גם ירידה נוספת למי שירצה לטבול במי הנהר, אנחנו ממליצים להביא בגד ים כי בעונת התיירות חמים ונעים וכדאי להתרחץ במי הנהר הקרירים. אנחנו ביקרנו בגשר תמרה במשך כארבעים דקות.

כשסיימנו את הביקור בגשר תמרה, נסענו לביקור ביקב מקומי ולארוחת צהרים. הכניסה ליקב בתשלום למי שלא עושה טיול עם תמי או טיול מאורגן אחר, אך שימו לב שיש שני סוגי תשלומים. תשלום אחד שבו רק נכנסים לבקר ומקבלים כל אדם כוס יין אדום/לבן/קפה מה שבוחרים, ותשלום שני עבור גם סיקור וגם ארוחה (אצל תמי הביקור כלול בטיול). במקום ישנה גם מסעדה שיכולים כל אחד להזמין מה שרוצה. נכנסנו ליקב, ראינו את הגן המטופח, את חביות היין, את האחוזה ואת המיני מוזיאון שיש בקומה התחתונה, ואז ישבנו בחצר לארוחת צהרים. טעמנו מהיין המקומי ואחכלו כמובן חצ'אפורי ענק שחילקנו אותו ביננו. חוויה נהדרת ומהנה (ישנה אפשרות לשלם רק עבור כניסה ליקב, סיור עמאי ולאחר מכן לנסוע להתארח אצל משפחה גיאורגית לארוחת צהרים, אנחנו ויתרנו על אירוח אצל משפחה והמשכנו בטיול, אצל תמי יש אפשרות להתארח אצל משפחה גיאורגית, אנחנו ויתרנו).

אחרי המראות ועל בטן מלאה המשכנו בטיול היפה שלנו לגוניו Gonio תוך נסיעה בכפרים ובטבע כארבעים דקות. מבצר גוניו הינו העתיק ביותר בגיאורגיה מהמאה ה-1 לספירה, השתייך לתקופה הרומאית ולאחר מכן לתקופה הביזנטית, כשבשנת 1547 נכבש על ידי התורכים. סיור בתוך המבצר הינו בתוספת תשלום (לא יקרה, אך אם אתם עושים טיול עם תמי זה כלול בטיול). עלינו על החומה, טיילנו בשטח המבצר והתפעלנו מהמראות. כאשר סיימנו את הביקור במבצר המשכנו לעיירה סארפי Sarpi ומעבר הגבול הטורקי. העיירה חצוייה כשחצי ממנה בגיאורגיה והחצי השני בטורקיה. אנחנו ממליצים לעשות כמונו ולהצטייד בדרכונים, כי ניתן לחצות את מעבר הגבול ולבקר בחצי השני של העיירה בטורקיה ושם לערוך שופינג מוצלח עם שלל מותגים מקומיים, מערביים ולא מותגים (יש מה לקנות). אחרי שביקרנו בחלק הטורקי ועשינו שופינג חזרנו בחזרה לגיאורגיה, עלינו על בגדי ים ונכנסנו לטבול במי הים השחור בעיירה סארפי. יש לציין שכל התחנות בטיול הנהג תמיד מחכה לכם, ובכל פעם שאתם מסיימים הוא נותן טלפון שלו וניתן להתקשר או דרך וואטסאפ או דרך חבילת גלישה שניתן לרכוש בשדה התעופה עם הנחיתה או בעיר. הנהג לקח אותנו מסארפי למלון שלנו ותם לו יום טיול נפלא ומלא תמונות וחוויות.

2 – מתחילים את היום מוקדם מיד לאחר ארוחת הבוקר ונוסעים לשמורת הטבע טירלה Mtirala מצפון לבטומי. בדרך חולפים על פני הנמל של בטומי, קניון מותגים Outlet (בינתיים יש בו רק חנות כלבו אחת והוא לא גדול כמו הקניון מטרו סיטי, ולכן בינתיים אנחנו לא ממליצים לנסוע אליו במיוחד) וכניסה למנהרות (קצרות אך חווייתיות). שמורת הטבע מיטרלה, "השמורה הבוכה" יפהפייה, לחה ומלאה ירוק ומים. השמורה נקראת כך מאחר ומזג האוויר בה לח ולרוב יורד גשם או טפטופים (בימים של טפטופים אין בעיה לטייל בשמורה, אך בימי גשם חזק קשה לטייל בה). הכניסה לשמורה מלווה בנסיעה בג'יפים לאורך הערוץ, ורוב הדרך הינה דרך עפר לא סלולה כך שהטיול הופך למעין טיול ג'יפים. מתחילים את הטיול בנקודה בה עוצרים הרכבים ועולים על גשר חבלים מתנדנד מעל הנהר (נקודה יפהפייה לצילום), עוברים לצד השני ואז חוזרים בגשר לרכב וממשיכים לשמורה עצמה. עם הגעה לשמורה ישנה רחבה גדולה שבה מחנים את הג'יפים/הרכבים והנהגים מחכים לכם שם. ברחבה יש קיוסק עם גלידות שתייה וספסלים.

מתחילים את הטיול בשמורת הטבע תוך עליה למעין מתקן שמסובבים אותו בגלגל כדי לעבור (ניתן ורצוי לעצור באמצע לצורך צילום, לוקחים תשלום של כ-2 לארי) מעל הנהר היפה. המעבר לצד השני מתבצע תוך כדי סיבוב גלגל ויש מישהו שמשגיח ודואג להחזיר את הגלגל לצד השני. אחרי שעוברים לצד השני מתחילים לטייל רגלית בין השבילים בשמורה, תוך עליות וירידות, מעבר ביער ובעונת האביב ניתן לצפות גם בפרפרים עפים ברקע. ממשיכים בהליכה מרחק לא ארוך, לזמן של כעשר דקות/רבע שעה ומגיעים לאטרקציה המהנה ביותר בשמורת הטבע, אומגות בין צמרות העצים. האומגות בתשלום של כ-15 עד 25 לארי לאדם (נכון למאי 2018) ויש מדריך שגולש ראשון, אחד שקושר אתכם ועוד אחד שנמצא באמצע הדרך לעזרה. התשלום מתבצע למדריך שקושר אתכם. המסלול מהנה וכייפי וחובה שמי שגולש ראשון הוא המדריך כך שאל תעברו אותו, הוא גם קושר אתכם בין כל קטע של אומגה. אנחנו הצטיידנו במצלמת גו פרו עם מקל סלפי וצילמנו תמונות. מי שמצלם תמונות בעזרת הסמארטפון אנחנו ממליצים להשאיר אצל מישהו שיצלם אתכם תוך כדי הגלישה (התחנות הן מעגליות ומי שלא גולש יכול לראות את כל התחנות ולצלם). אחרי האומגות, המסלול בשמורה נמשך, תוך הליכה בשבילים, גשרים, נקודות תצפית יפות, עליות וירידות עד לאגם ולמפל בסוף המסלול (מהאומגות מרחק של כ-1.7 ק"מ עד למפל). גם כאן כדאי להצטייד בתיק קטן עם בגד ים לרחצה במפל (מים קרים) בעונת התיירות.

את המסלול הרגלי צריכים לחזור באותה הדרך ושוב חוזרים בגלגל שמסובבים רק שהפעם בחזור לא גובים תשלום. עלינו במדרגות לרחבת הרכבים, קנינו גלידה, הלכנו להתפנות ועלינו על הרכב לנסיעה חזרה באותה דרך מפותלת. מסלול הטיול בשמורה כשלוש וחצי עד 4 וחצי שעות (תלוי לאן אתם רוצים להגיע, היו קבוצה שאחרי האומגות חזרו בחזרה והיו כאלה שהמשיכו למפל ולאגם). התחנה הבאה שלנו הייתה ארוחת צהרים, בכל זאת אחרי 4 שעות טיול פלוס נסיעה היינו רעבים. עצרנו בסופרמרקט מקומי בכביש הראשי, קנינו לאכול משהו ואז המשכנו בנסיעה קצרה לגנים הבוטניים. על הגנים הבוטניים הרחבנו בחלק הראשון, רק נציין שכאן העדפנו את הקרונוע ועשינו סיור לא ארוך כי רצינו להגיע לעיירה קובלטי ולתצפית על בטומי מהמנזר.

בגן הבוטני ביקרנו כשעה ואז המשכנו לעיירה קובלטי Kubolati ששוכנת על חוף הים השחור. כשהגענו טיילנו רגלית לאורך החוף, עלינו על בגד ים, נכנסנו להתרחץ בים השחור, הסתבובנו בדוכני הרחוב ובחנויות בעיירה. אחרי ביקור בעיירה נסענו לבדוק את מלון פראגרף Paragraph Resort בעיירה Shekvetilli. מלון מהמם שנמצא על החוף בתוכו מגלשות מים, בריכותף מפלים, צמחייה, גן בוטני, בריכת אינסוף על הים, פעילויות ספורט ימי, מתנפחים בים (בעונת התיירות בלבד) ובאמת מלון ברמה גבוהה, ובאזור המלון גם ראינו את פארק השעשועים (פארק שעשועים נחמד עם גלגל ענק, רכבת הרים ועוד כמה מתקנים מומלץ למשפחות עם ילדים, סגור בימי ראשון פתוח משעה 18:00). על המלון הרחבנו בחלק הראשון של הכתבה. כשסיימנו עם העיירה השעה הייתה 18:00 (השקיעה בעונת התיירות היא בשעה 20:30 כשבשעה 21:00 מתחיל להחשיך). ונסענו למנזר על ההר המשקיף על כל בטומי. עלינו בנסיעה למנזר וצפינו בשקיעה ובאורות של בטומי. את הדרך חזרה עשינו בנסיעה, וכשהגענו למלון הייתה השעה 20:45, מיד אמרנו תודה לנהג לא לפני שהשארנו לו טיפ מכובד, ופנינו היו להתארגנות בחדר וירידה לקזינו לארוחת ערב ובילוי. נציין שניתן גם לנסוע לציחיזירי שליד העיירה קובלטי אך אנחנו לא הספקנו לבקר בעתיקות.

3 – יום טיול ארוך לשמורת הטבע מרטווילי Martvilli, מערת הנטיפים וסטאפליה Sataplia, וקניון אוקטסה Okatse Canyon. יום טיול יפהפה מלא בטבע ומראות מדהימים. מתחילים את היום בנסיעה די ארוכה של כשעתיים וחצי בערך. לשמורת הטבע מרטווילי ושם מתחילים את היום. טיול בשמורת הטבע היפה הכולל קיאקים בערוץ, הליכה וצפייה במפלים שוצפים ומרהיבים. אנו ממליצים להצטייד בסמארטפונים או מצלמות כי יש הרבה מה לצלם. אחרי ביקור בשמורת הטבע המרהיבה נסיעה של כחצי שעה תביא אתכם לשמורת טבע יפה לא פחות Sataplia (יתכן ותידרשו לשלם כניסה לשמורה), בשמורה מטיילים בין השבילים, התצפיות, הגשרים ומגיעים לנקודת תצפית מרהיבה עם ריצפה שקופה. נקודה מצויינת למנוחה, תצפית וצילומים. בהמשך השמורה ממשיכים ללכת ומגיעים למערת נטיפים מרשימה ומוארת באורות צבעוניים. המסלול בתוך המערה רגלית ובסיומו יוצאים בסירה דרך שייט בנהר תת קרקעי. (המערה עשוייה להיות קרירה ולכן כדאי להצטייד גם בתיק קטן ובו ז'קט ארוך).

אחרי ביקור בשמורה ובמערת הנטיפים ממשיכים בנסיעה לקניון אוקטסה Okatse Canyon. בקניון זה מסתובבים רגלית בגשר גבוהה תוך הסתכלות בנוף עוצר נשימה של הקניון והעמק. בסיום המסלול מגיעים לנקודה בה הגשר מתנוסס באוויר מעל הקניון (לא לבעלי פחד גבהים) לנקודה בה נפרש כל העמק מול העיניים, וזו גם הנקודה המומלצת שלנו לצילום. כאשר מסיימים את הסיור בקניון במידה ונשאר זמן ניתן לנסוע לעיר קוטאיסי Kutaisi לביקור או חזרה לבטומי ולבקר בעיירת הנמל פוטי Poti ואגם פליאסטומי Paliastomi Lake (האגם הוא גם שמורת טבע ומזכיר את האמזונס בברזיל ונדרש לפחות שעה וחצי כדי לסייר באגם ובשמורה). אנחנו ממליצים לנסוע לקוטאיסי במידה והזמן מתאפשר כי יש לקחת בחשבון שצריך לנסוע חזרה לבטומי כשעתיים וחצי נסיעה, ונהג מקומי דרך החברה של תמי בדרך כלל עד סביבות שעה 20:00 ואם הוא נחמד יסכים גם עד 21:00 (כמו שקרה לנו בטיול לטירלה). מסיימים את הטיול בבטומי שבעים ממראות מרתקים. ניתן לעשות יום טיול לקוטאיסי בלבד מבלי לעבור בשמורות הטבע ולהקדיש לעיר יום שלם (יש לקחת בחשבון נסיעה של כשעתיים וארבעים דקות לכיוון).

שלושת ימי הטיול האלו יספיקו לכם כדי להינות מהיופי של גיאורגיה, בטומי, חבל מרטווילי וחבל אדג'רה Adjara. הגעתם לעיר בערב אחרי יום טיול ארוך והנכם רעבים, אז צאו לאכול באחת המסעדות הזולות של העיר. הלכנו לבדוק עבורכם כמה מהמסעדות הטובות והפחות טובות של העיר והרשימה לפניכם (נאמר שיש עוד מסעדות שלא נרשמו כי העיר מלאה, אנחנו נציין רק את אלה שביקרנו בהם).

נתחיל באחת המסעדות הטובות בבטומי Gril Town שיש לה גם חצ'אפורי כשר. המסעדה הזו פופולארית מאוד ונמצאת ברחוב הראשי לא רחוק ממלון שרתון. הפיצות והמאפים מוכנים בטאבון מול הסועדים, האוכל טרי, טעים מאוד וכמובן זול. ארוחה ל4 אנשים הכוללת כל אחד מנה ושתייה יכולה לצאת בין 50-70 ש"ח (כמובן תלוי מה מזמינים וכמה). אלכוהול מעט גבוה ביחס לבטומי , אך עדיין זול בהרבה מבארץ. במסעדה לעיתים נערכים הופעות מוזיקה והופעות של ברמנים המקפיצים קוקטיילים עם אש. המסעדה השנייה היא Cafe Gardens ממול גריל טאון ברחבת הדשא ובעלת מבנה בצורה מיוחדת. בשעות הערב כדאי לשבת במסעדה ולצפות באורות ולחוש באווירה הנהדרת. המחירים במסעדה מעט זולים יותר מאשר במסעדת גריל טאון. המסעדה השלישית המצויינת שנמליץ לכם לאכול בה היא כמובן Munich, מסעדה בעלת אוכל מערבי טעים וזול. המסעדה נמצאת לא רחוק מהמרינה וממלון Divan Suites.

מסעדה נוספת שישבנו לאכול בה בכיכר אירופה נקראת Restaurant Medea, המסעדה הזו דווקא פחות מומלצת על ידינו, אמנם היא זולה והמנות שהזמנו היו טעימות, אבל המנות קטנות, השירות מזעזע והמלצרים כל שנייה הציקו לנו והרימו לנו דברים מהשולחן (לא גונבים חפצים, אלא כל פעם שהצלחת הייתה ריקה או כוס ריק הם היו באים ומרימים וקצת מפריעים להמשיך לאכול).  המסעדה הנוספת שהיא גם בקטגוריה של מסעדות לא מומלצות לשבת בה, הבית ההפוך. הכל שם לא משהו החל מהשירות שקיבלנו, האוכל, המחיר והניקיון. אנחנו ממליצים כחלק מטיול בטיילת כן להגיע אליה לא כדי לאכול בה, אלא כדי לצלם מבחוץ כי המבנה מרשים. מסעדות נוספות בהם אכלנו היו בפיאצה בטומי. המקום יפה בערבים ונעים לאכול במסעדות, לראות אנשים ולצפות בהופעות מוזיקה ותרבות בכיכר, תוך כדי שאוכלים.

בכל רחבי העיר פזורות מגוון גדול מאוד של מסעדות כמו גם בטיילת ובשדרת בטומי. מסעדה נוספת שמצאה חן בעיננו ואכלנו בה היא מסעדת Terrace, אהבנו לשבת בקומה השנייה תחת כיפת השמיים, לאכול ולצפות בים ובאנשים העוברים ושבים בטיילת. ברציף שבטיילת Batumi Pier נתקלנו במסעדה מקומית ובה הופעות מוזיקה ושמח, אז גם שם ישבנו לאכול. במסעדת החוף Ancora Batumi ישבנו לשתות קוקטייל בשקיעה ולהינות מהאוויר הצלול והקריר של החוף. באחד הערבים התחשק לנו לאכול אוכל ים תיכוני ובמהלך שיטוט רגלי שלנו ברחובות בטומי, נתקלנו במסעדה הטורקית המצויינת Karabak Turkish. אוכל טעים, שירות פנטסטי, רמת ניקיון גבוהה ומחירים מוזלים גרמו לנו להתאהב במסעדה.

בזמן שהותנו בבטומי, נפתח בית חב"ד באזור הפיאצה בטומי ולו גם מסעדה כשרה למי שרוצה לאכול כשר בבטומי. בית חב"ד פתוח כל השבוע עד השעה 22:00 כולל ימי שישי, בהם אפשר לעשות קידוש במקום. עד עכשיו דיברנו קצת על מסעדות, אך מעבר לכך יש כמובן שלל מאפיות טריות וקונדיטוריות מעולות ברחבי העיר, אחת מהם היא קונדיטורית Dona Bakehouse המצויינת. הקונדיטוריה זולה, טעימה, נקייה ונמצאת לא רחוק מפארק השישה במאי (אנחנו ביקרנו וממליצים מאוד). מסעדות נוספות מומלצות על ידינו: Laguna , Shemoixede , Privet Iz , Retro , Megrul והמסעדה של מלון הילטון (אנחנו המלצנו רק על חלק כמו שציינו יש מאות מסעדות בעיר).

ובכן הגענו לחלק האחרון של הסיקור הנרחב שלנו והוא איפה מבלים בלילה? ובכן אנחנו הגענו בסוף מאי ככה שרוב המועדונים היו סגורים. היו שני מועדונים פתוחים ולכן ביקרנו בהם, אך רוב הזמן בלילות בילינו בקזינו במלון. בבטומי רוב הפאבים והמועדונים נמצאים על הטיילת ליד הים וניתן למצוא בין היתר את: Gate , Discorium , Sector 26, Boom Boom Beach, Garage, Yellow. אל תצפו למועדונים ענקיים או למסיבות פרועות כמו שיש ברחבי אירופה, אבל בעונת התיירות יש מסיבות גם במועדונים אלו ולעתים תוכלו ליפול על הפקה של מסיבה מצויינת.

לסיכום, אנחנו מאוד נהננו ואהבנו את בטומי. חוויה נהדרת, זולה, טיסה קצרה (כשעתיים וחצי), ים, שמש, אוכל טוב, קזינו וקניות (על קניות הרחבנו בכתבה נפרדת). אנחנו ממליצים מאוד להגיע לבטומי לפחות ל-5 ימים (אנחנו מציעים שבוע ימים) אתם תופתעו לטובה מהעיר ומכמות ההנאה שיש לה להציע. עוד המלצה שלנו היא להגיע החל מסוף מאי (כמונו) או יותר טוב מאמצע יוני עד סוף אוגוסט כדי שכל האטרקציות של העיר והמועדונים יהיו פתוחים.

‏2 תגובות

1. אסתי בן עזר ב- 29 באוגוסט 2018 בשעה 5:36

תודה רבה! סיכום ממש מפורט ומעניין שיעזור לנו מאוד בטיול הקרוב!